Igår kväll kom till slut beskedet hela rollspelsvärlden väntat på. Wizards of the Coast drar slutligen tillbaka alla planerade förändringar av den öppna spellicensen OGL 1.0a. Det innebär att hotet mot licensen är över för den här gången.
Kyle Brink, executive producer på Wizards of the Coast, skriver i artikeln ”OGL 1.0a & Creative Commons” på D&D Beyond att resultaten av deras egna interna undersökning är glasklara:
These live survey results are clear. You want OGL 1.0a. You want irrevocability. You like Creative Commons.
Brink skriver också att en överväldigande majoritet (minst 86%) vill att den nuvarande spellicensen OGL 1.0a förblir orörd. Den slutsats som han låter meddela från Wizards of the Coast är helt kortfattat:
We are leaving OGL 1.0a in place, as is. Untouched.
Sagoskog Spelproduktion kan därmed inte dra någon annan slutsats än att den världsomfattande öppna spellicensen som utgjort standarden för den globala rollspelsmarknaden nu inte längre är hotad. OGL 1.0a blir kvar. Orörd.
Vad som händer nu med Wizards of the Coasts nya spellicens, de nya öppna spellicensinitiativen och allt annat som påverkats av de turer som varit kring spellicensen sedan december 2022, förblir obesvarat. Ändå är det svårt att inte konstatera att detta är en seger för den världsomspännande rörelse som nu stått upp och värnat om den öppna spellicensen OGL 1.0a vars betydelse sträcker sig lång utanför Dungeons & Dragons varumärke, regler och värld. Det innebär i praktiken att alla spel och alla referensdokument som tidigare släppts under licensen – tillsammans med nybearbetningar som släpps i framtiden – fortsätter att vara giltiga även i framtiden. Vi får inte heller glömma allt positivt som kommer av initiativen till nya öppna spellicenser som också blivit en effekt av debatten.
För Sagoskog Spelproduktion innebär detta flera positiva saker. Det har vi anledning att återkomma till inom kort.
Photo by Shane Scarbrough on Unsplash